dinsdag 18 december 2012

stress kip






Ben jij een geboren stress kip?

Nou ik in ieder geval wel. 






Ik kan me zorgen maken over toetsen, over dat ik te laat ben, of ik wel alles bij me heb. Of ik mijn trein wel haal. Wat zou als er weer een storing is? Ga ik nou wel bij mijn vriendje slapen vanavond of niet?

Soms wil ik ook gewoon te veel. En dan past het niet in mijn tijdschema. Ook daar kan ik enorm van stressen.
Of ik heb een mooie planning gemaakt wanneer ik wat ga doen. En dan houd ik mij er niet aan. Aan het eind van de rit zie je wat je allemaal had moeten doen. En wat je dus niet heb gedaan. Nou dan is er paniek!


Poeh wat een tentamen week allemaal wel niet met mij doet. Normaal gesproken kan ik best wel rustig blijven en dingen over me heen laten komen. Maar als het tentamen week is, verander ik in een echte stress kip.

Heb jij hier toevallig ook last van? Dan heb ik 5 simpele tips voor je, die bij mij helpen.


1. Dit is heel belangrijk, begin je dag met thee.

Je hebt dan een rust momentje wanneer je even tot jezelf komt en kan relaxen.

Hou je niet van thee?
Begin de dag met iets wat jij erg lekker vindt.

2. Stel jezelf een aantal vragen:
- Wat moet ik nu doen en wat ik niet kan uitstellen?
- Wat moet ik doen, wat ik wel kan uitstellen?
- Zou iemand anders iets van mij kunnen overnemen?

Zo kan je een lijstje maken met wat je nu kan doen, wat je later doet en wat iemand anders voor je kan doen. Zo heb je ruimte in je hoofd om je te concentreren op de dingen die echt gedaan moeten worden. Handig toch?

3. Kijk weinig tv.
Je hersenen gaan op non-actief en je wordt lui. Pak een boek of een tijdschrift zodat je niet alleen droge tentamen stof hoeft te lezen. Maar dat je ook iets leest waar je blij van wordt of waar je om kunt lachen. Kijk mijn blog bijvoorbeeld even door.
Er staat vast iets leuk bij! (Erg ben ik hé?)

4. Doe ook iets leuks! Iets wat jou blij maakt.

Bij mij is dat mijn blog schrijven. Hier wordt ik blij van en dan relax ik hem eigenlijk al. 
Plus lekker stappen in het weekend, dat helpt vaak ook! Zorg er dan wel voor dat je de volgende dag nog wat kan doen van je takenlijst die je eerder hebt gemaakt. Anders stress je hem weer opnieuw.

5. And last but not least; pak je rust!
Werk hard maar niet te hard. Neem je rust, relax, maak cupcakes, ga lekker naar de bios. 

Zet hem op en hou je hoofd koel!

Ik ga het proberen!

Liefs.












Een reactie plaatsen