woensdag 3 oktober 2012

Breakfast is the Best!

Veel mensen ontbijten nog steeds niet! En dit is zo zonde.. Wanneer je ontbijt begint je dag veel beter. Je lichaam start dan pas echt op. Het neemt helemaal niet veel tijd in beslag. Dat beloof ik je!

Een ontbijtgranenmix is onwijs gezond en het vult goed en is niet vet! Het probleem is wel dat er in de supermarkten een hoop merken zijn. Deze bevatten veel conserveringsmiddelen en zijn vaak helemaal niet zo gezond. 

Voor jou heb ik een mooi recept om je eigen granenmix te maken die je lekker kan eten met melk of yoghurt. Dan weet je pas echt zeker dat je een gezond ontbijt eet.

Wat heb je nodig:

275 gram havermout
25 gram sesamzaad
175 gemende noten (De noten moeten gehakt zijn. Dit kan je zelf doen of zo kopen. Ook kan je de noten kopen die jij het lekkerst vind!
75 gram tarwekiemen
75 gram kokosvlokken (ongezoet)
50 gram zonnebloempitten
125 gram bruinesuiker
1,7 dl water
1/4 theelepel zout
1 theelepel vanille-extract

En een beetje zonnebloem olie, je kan ook andere lichte olie kiezen. Zo ongeveer 2 theelepels.

Het is zoo makkelijk!


Voordat je begint moet je de oven voorverwarmen op 175 graden.
Dan meng je de havermout, het seasamzaad, de noten, tarwekiemen, kokosvlokken, zonnebloempitten en bruine suiker door elkaar in een grote kom.

Dan klop je in een middelgrote kom de olie, het water, zout en vanille-extract door elkaar.

Roer het vloeibare mengsel door de droge ingrediƫnten. Dit mengsel hoef je alleen nog maar op een bakplaat uit te smeren. Voor het plakken kun je een velletje bakpapier gebruiken.

Schuif de bakplaat in de oven. Deze mag 20 tot 30 minuten in de oven. Af en toe kun je het mengsel omscheppen zodat alles even krokant is.



Proef even of de granenmix al lekker knapperig is. Zo ja, dan kun je de bakplaat uit de oven halen. Als de mix helemaal is afgekoeld moet je de mix bewaren in een luchtdicht afgesloten pot. Zo blijft de mix lekker knapperig!





Tip!
Zelf hou ik erg van fruit!
Je kan gedroogd fruit aan het droge mengsel toevoegen.
Wat ik zelf heerlijk vind is om vers fruit door mijn yoghurt met granenmix te doen.

Soms heb ik echt chocola nodig, dan hak ik stiekem een stuk van een chocolade reep ik stukjes en roer deze er ook door heen.


Met dit recept heb je genoeg voor minstens 2 weken!

Geniet van je ontbijt!


Liefs.

Een reactie plaatsen